(Severní) Vietnam

V první polovině května 2019 jsme vyrazili na další v řadě našich skupinových výletů. Tentokrát nás vyrazilo 9. Využili jsme akčních letenek od Air China z Mnichova do Hanoje s přibližně 20 hodinovým stopoverem v Pekingu v obou směrech. Jelikož nemám moc rád dálkové autobusy, do Mnichova jsme vyrazili vlastními auty, pro která jsme na cca 12 dní našli parking asi za 40EUR vč. dopravy na letiště a zpět k autu přes ParkVia. Pokud někdo zase naopak nerad řídí, je samozřejmě možné využít pravidelné spojení FlixBusu z Prahy nebo Brna (s přestupem prakticky z každého krajského města) do Mnichova.

Za cca 8000 Kč opravdu dobrá nabídka – letenky včetně jídla a občerstvení a tranzitního hotelu v obou směrech. Cestou tam jsme se podívali an Velkou čínskou zeď a Náměsti nebeského klidu, cestou zpět jsme stihli Zakázané město. Hotel tak posloužil jen ke krátkému odpočinku a osprchování před další cestou.

Přesto, že mi známí říkali, že jet do Vietnamu v květnu je šílěnství, kvůli teplotě a dešťům, podle mě jsme zvolili skvělý termín. Sice občas pršelo, teploty atakovali i 35 stupňů a vlhkost vzduchu byla konstantně 99%, ale podobně může být i v dubnu. Déšť navíc v tom vedru v podstatě ničemu nevadí. Podstatnou výhodou tohoto lehce posezónního termínu bylo to, že i na turisticky atraktivních místech bylo minimum lidí. U některých atrakcí připravené zábrany pro opravdu dlouhé fronty byly prázdné, hotely prázdné a levné…

Ve Hanoji na nás měly na letišti čekat naše dvě zamluvená auta, nakonec jsme čekali my na ně, nakonec asi po hodině dorazily. Vyrazili jsme rovnou směr Sa Pa a Hanoi jsme si nechali až na konec naší cesty. Děláme to tak skoro vždycky, že lokalitu příletu a odletu prohlížíme až před odletem. Kdybychom se někde zasekli, máme pořád rezervu v možnosti Hanoi vynechat. Byla by to škoda, ale lepší než nestihnout zpáteční let.

Naše trasa vypadala asi takto:


Z Hai Phongu jsme ještě jeli trajektem na ostrov Cat Ba, kde jsme strávili 2 dny. Google bohužel tvrdí, že cesta na ostrov nejde spočítat, takže v mapce tato odbočka chybí.

Původně jsme chtěli jet ze Sa Pa zpátky na jih okolo hranic s Laosem údolím Rudé řeky, nicméně podle navigace by to znamenalo výrazně více hodin v autě, tak jsme se nakonec vrátili po prakticky stejné cestě kolem Hanoje. Při zpětném zhodnocení jsme si měli spíše odpustit zajížďku z Ninh Binhu na jih do Thanh Hóa, kde jsme čekali použitelnou pláž a chtěli jsme se alespoň namočit v moři. Faktem ale je, že v severním Vietnamu je moře všude dost špinavé a přestože se sem tam někdo koupe, nás to do vody nakonec nikde nezlákalo. Snažili jsme se proto brát hotely s bazénem a vykoupat se tak alespoň večer po příjezdu do hotelu.

Pokud nemíříte do Danangu nebo dál, pode mě nemá smysl jezdit dále na jih, než je Ninh Binh.

Nakonec si myslím, že jsme toho za 10 dní stihli poměrně hodně.

Doprava ve Vietnamu

Pronájem auta

Stejně jako ve většině lokalit, kam jezdím, jsme i ve Vietnamu zvolili variantu pronájmu aut.

Ve Vietnamu je obvykle nabízen pronájem auta včetně místního řidiče. Toho platíte, má nějakou pracovní dobu (kterou asi za nějaký příplatek bude ochoten překročit), zabere Vám jedno místo v autě a zřejmě mu budete platit i ubytování. Navíc více věřím řidičským schopnostem svým a kamarádů, než neznámému Vietnamci – po tom, co jsem ve Veitnamu občas viděl, vím, že celkem oprávněně.

Dříve to při krátkém pobytu prakticky ani jinak nešlo. Vietnam až do roku 2017 neuznával mezinárodní řidičské průkazy a získat místní oprávnění k řízení bylo i při využití místní agentury spřátelené s úřady minimálně na týden čekání. Přesto se zcela běžně turistům půjčovali motorky a řízení motorek bez platného místního řidičáku se tolerovalo. Co by ovšem na případné zranění při řízení motorky bez platného řidičáku řekly evropské pojišťovny, u kterých máte cestovní pojištění, nevím.

Vietnam se nicméně v roce 2017 připojil k Vídeňské i Ženevské úmluvě o mezinárodních ŘP a nyní je tedy legální řídit vozidla jak s “jednoročním”, tak s “tříletým” meiznárodním ŘP – nezapomeňte, že jde jen o překlad a je tedy mít sebou i Váš EU řidičák. Z výše uvedeného důvodu – cestovní pojištění a případný úraz – doporučuji si mezinárodní ŘP zařídit i v případě úmyslu půjčit si na místě motorku.

Ve Vietnamu zatím nefunguje moc klasických mezinárodních autopůjčoven. V Hanoji je zatím zřejmě jen Avis, který ale na webu prezentuje jen půjčení auta včetně řidiče. Na mailový dotaz nicméně pronájem bez řidiče nabídli, cena byla ale poměrně vysoká (Toyota Fortuner 1 700 000VND za den) a poměrně striktní limit nájezdu 200km / den (což by nám nakonec stačilo jen taktak), cena za km nadlimit 4000VND. Navíc komunikace trochu vázla – odpověď na mail tak do 3 dní.

Po nějakém googlení a mailování jsme našli místní půjčovnu ochotnou půjčit auto bez řidiče a komunikující flexibilněji. Za 2 Toyoty (SUV Fortuner a nějaký větší van “amerického typu”) s povoleným nájezdem 300km/den (který nakonec nikdo nekontroloval) na 10 dní jsme zaplatili asi 1290USD i s dopravou aut na letiště. Plus kartou složenou zálohu 3000USD, z čehož si nechali 2000USD ještě 30 dní po vrácení na případné pokuty – žádná nebyla, peníze už mám zpět.

Na každé auto si chtěl nechat v záloze i pas. Není tak špatný nápad aby si alespoň jeden řidič nechal před odjezdem vystavit 2.pas – je třeba úvést na úřadu důvod, např. že budete mít pas na ambasádě kvůli vízu a zároveň potřebujete jet do zahraničí. Stačil mu ten nový, bez vietnamského víza. 2 pasy se nakonec hodí i pro případ ztráty nebo krádeže toho hlavního.

Hanojskou půjčovnu najdete zde: https://carforrenthanoi.jimdo.com/, pokud míříte na jih, v Saigonu určitě také něco najdete.

Vzhledem k tomu, že podmínky pojištění aut byly trochu nepřehledné, zařídili jsme si extra pojištění přes RentalCover.com. Žádnou škodní událost jsme nakonec naštěstí neřešili.

Auta byla vybavena autokamerami, což může třeba v případě nutnosti komunikace s místní policií určitě přijít vhod.

Vzhledem k tomu, že jsme jeli ve dvou autech, měli jsme sebou také vysílačky, klasické CBRka za pár stovek, což výrazně usnadňuje komunikaci mezi auty.

Samotné řízení auta ve Vietnamu není nic hrozného, jak se Vás snaží přečsvědčit diskutující na TripAdvisoru a jiných serverech. Pokud máte alespoň trochu zkušeného řidiče, není se moc čeho bát. Jen koukat všude okolo sebe a hodně používat klakson v případě blížícího se nebezpečí.

Provoz ve městech ve špičce je hodně hustý. Naprostou většinu provozu ale dělají motorky, proto mi přijde řízení v Hanoji podstatně bezpečnější, než třeba v Bangkoku nebo Marakéši, kde je v provozu větší množství aut. Sedíte v SUV, máte kolem sebe plechy a motorkáři dobře vědí, že jsou ohroženější a k autům mají vcelku respekt. Všude se jezdí pomalu a v autě Vás tak opravdu jen tak nic neohrozí. Řada motorkářů má ve zvyku hrát si za jízdy něco na telefonu, opět je třeba hlavně koukat všude okolo a troubit v případě blížícího se rizika škrábance na autě.

Mimo město je provoz výrazně méně hustý. Na 4 proudých”polodálnících” z Hanoje do Sa Py a pak na jin do Ninh Binhu se stále vyskytuje dost skůtrů a motorek. Kamióny jezdí obvykle v levém pruhu – zřejmě kvůli občasným výmolům a kvůli těm skůtrům. Jsou ale vcelku zvyklí na podjíždění zprava. Silnice jsou v poměrně dobrém stavu, občas ale překvapí větší výmol nebo hup. I když to občas láká jet rychleji, je dobré držet se tak do 120km/h (vlastně ani nevím, jaký je oficiální limit 🙂 ) Při sjezdu ze Sa Py dolů do údolí šetřete brzdy. Je to přeci jen převýšení skoro 2000m a venku je vedro, snadno se přehřejí a pak moc nebrzdí.

Z Hanoje do Ha Longské zátoky vede moderní dálnice evropského typu, obehnaná poměrně vysokou zdí. Nevyskytují se tam skůtry a i kamiony jezdí předpisově vpravo.

Obě dvě auta jsme vrátili bez škrábance a bez pokuty.

Veřejná doprava

Vlastním autem toho rozhodně stihnete projet za vymezenou dobu nejvíce. Jste svým pánem, vyrazíte kdy chcete a dojedete kam chcete. Pokud ale máte času dost, případně se na řízení ve Vietnamu zkrátka necítíte, spojení autobusy, minibusy, vlaky (a v případě cesty z hanoje do Ho Chi Minh City i letadly) je ve Vietnamu funkční. Cestování místní dopravou s místními lidmi přinese samo o sobě spoustu zážitků, o které při cestování vlastním autem přijdete

Ať už plánujete jakoukoliv cestu, je dobré počítat s tím, že vlaky, autobusy i letadla mohou být – zejména v sezóně – vyprodaná i několik dní dopředu. Určitě je dobré je rezervovat minimálně několik dní předem, raději i dříve.

Nejpřehlednější komplexní rezervační systém ve Vietnamu od minibusu, přes bus, vlak, až po letenky je 12GoAsia. Jednoduše si vyberete z navrhovaných cest nebo vyhledáte méně obvyklou cestu, zadáte datum cesty a počet cestujících a vybíráte. Přehledně si také můžete vyfiltrovat např. jen vlak nebo jen letadlo.

Asi nejoblíbenější “výletní místa” v severním Vietnamu jsou horské městečko Sa Pa, zátoka Ha Long se stovkami ostrůvků a Ninh Binh s výlety loďkami kolem rýžových polí a přes jeskyně. Jak je vidět na mapce naší trasy autem výše, každá tato lokalita je od Hanoje jiným směrem a při cestách mezi nimi pojedete vždy kolem Hanoje. Dále se nabízí cesta na jih do Danangu a dále až do Ho Či Minova Města na jihu.

Sa Pa

Do Sa Py se dá jet vlakem. Ceny začínají okolo 500k VND a končí kolem 2,5mil VND. Vlaky mají zpravidla spací kupé se dvěma až 4 postelemi a ty lepší servírují i vodu a nějaké občerstvení. Vyjíždějí kolem 22hod z Hanoje a ráno kolem 8 jste v Lao Cai, asi 35km od cíle. Do Sa Py pak dojedete buď soukromým shuttlem (solidní shuttle od Tiim Charter pro 4 lidi za cca. 660k VND nebo 9 lidí za cca. 810k VND možno rezervovat předem zde) , nebo některým z místních autobusů. Spací vlaky poskytují poměrně slušný luxus a pohodlí. V rezervačním systému naleznete poměrně dost “provozovatelů vlaků” za různé ceny. V praxi je to tak, že vlaky z Hanoje jezdí každý večer dva a tyto společnosti provozují své vágóny v rámci vlaku, každá s jinou cenovou politikou a rozdílným komfortem a službami. 12GoAsia Vám najde všechny včetně základních fotek kupé, aby jste měli představu co za danou cenu očekávat.

Busy a minbusy poskytující různé úrovně pohodlí můžete podle cen a fotek vybírat a rezervovat tady. Oproti vlakům vyrážejí na cestu v různé denní doby a cesta je o pár hodin rychlejší (cca 6 hodin až do Sa Py). Poměrně obvyklá je lůžková úprava, nebo u minibusů vcelku pohodlná křesla. Vzhledem k poměrně četným výmolům a hupům na polodálnici do Sa Py bych ale s klidným spánkem moc nepočítal. Cena busů začína kolem 250k VND.

Pokud jedete ve skupině, je tu ještě možnost pronajmout si na cestu vlastní van s řidičem. Pro skupinu do 9 lidí začínají ceny za jednu cestu kolem 3,7mil VND. Výběr prověřených poskytovatelů tady. Při rezervaci si jednoduše vyberete u jakého hotelu Vás má vyzvednout (pokud jedete přímo z letiště, zadáte datum a číslo letu) a kde chcete vyložit. Výhodou je, že se dostanete jedním dopravním prostředkem z místa na místo a časově to tak ve výsledku vyjde také nejlépe.

Ninh binh

Do Ninh Binu jsou opět 3 možnosti – vlak, autobus a soukromý shuttle.

Vlaky začínají cenově okolo 200k VND a cestu urazí asi za 2 a půl hodiny. V tomto případě si tedy vystačíte s lístkem na sezení, sedačky jsou celkem pohodlné. Výběr spojení zde

Autobusy jsou také od cca 200k VND a ty rychlejší jedou cca hodinu a půl. Hodnocení Na 12GoAsie není nejlepší, zřejmě i proto, že polodálnice z Hanoje do Ninh Binu je poměrně děravá a je zde celkem hustý provoz kamiónů. Myslím, že i přes delší dobu cesty je vlak lepší volba. Vybírat můžete tady

No a zhruba od 1,5mil VND se dá objednat soukromý shuttle

Ha long Bay

Do Ha Long bay jedete nejspíše kvůli ostrovům v zálivu. Jsou asi dvě možnosti, jak cestu pojmout. Vlak tímto směrem nejezdí, ale zase je tu asi nejkvalitnější dálnice v severním Vietnamu.

První je jet autobusem přímo na největši ostrov Cat Ba. Autobus Vás vyhodí na jihu ostrova v hlavním (a prakaticky jediném) městě ostrova, kde je i nejvíce hotelů. Dále už si zábavu najdete na místě – výlety loďkou mezi ostrovy, půjčit skůtr.. Tady bych ještě upozornil, že je dobré si nocleh na ostrově zamluvit dostatečně předem, obzvláště o víkendech je celkem plno. Součástí cesty je krátká jízda na trajektu z ostrova Cat Hai. Cena autobusu z Hanoje od cca 260k VND. Seznam možných spojů zde. Pokud preferujete

Druhou možností je jet na sever zátoky na ostrov Tuan Chau. Odtud se dá z přístavu na jihu také dojet trajektem (nebo i vrtulníkem 🙂 ) na Cat Ba. Cesta trajektem je delší a vede celkem hezkou cestou mezi spoustou ostrůvků. Cenu trajektu si nepamatuji, ale myslím že za osobu bez auta to bylo max do 100k VND. Autobusy od 220k VND najdete tady. Přímo na ostrově je zastávka Tuan Chau SSB, zastávka Bai Chay je ve městě několik km od ostrova.

Cesty dále na jih – Da nang, Ho Chi Minh City

Pokud chcete navštívit i jižní Vietnam, přesuny na delší vzdálenosti jsou nejrychlejší a nejpohodlnější letecky. Jednosměrné letenky do Danangu při rezervaci měšíc předem se dají sehnat kolem 1,1mil VND, letenky do Ho Či Minova města pak kolem 1,5mil VND. Ve vzduchu budete cca 80 minut do Danangu, resp. něco přes 2 hodiny do Ho Či Minova města.

Dobrodružnější to samozřejmě bude po zemi. I když finančně zase tolik neušetříte (Ho Či Minovo město vlakem i busem od 1mil VND, Danang od 400k VND) a cesta bude trvat přinejmenším 26 hodin v případě Ho Či Minova města, zejména vlak je prý skvělý zážitek s neuvěřitelnými výhledy. Navíc si můžete po cestě najít zajímavosti, po cestě dát libovolné množství zastávek a cestu na jih si objednat na části.

(Tele)komunikace

Podle SIM card wiki – kde si můžete nastudovat všechny nabídky ve Vietnamu – má nejlepší datové i hlasové pokrytí operátor Viettel. ZMíněný web také upozorňuje, že SIM karty je třeba aktivovat s pasem v oficiálních prodejnách, jinak Vám mohou být kdykoliv bez varování deaktivovány.

Na letišti v Hanoji v příletové hale je celá řada stánků nabízejících SIM různých operátorů. Přímo oficiální zastopení Viettelu jsme nenašli, nicméně jeden stánek hned vlevo po průchodu celní kontrolou od pásů s kufry SIMky Viettelu nabízel. Ptali jsme se na povinnou registraci a bylo nám řečeno, že na turisty do 30 dní není potřeba. SIM karta stála asi 300k VND včetně asi 30min hovorů celkově a 2GB dat NA DEN. Během naší 10 denní návštěvy k dekativaci žádné z karet nedošlo, pokrytí bylo až na opravdu odlehlá místa velice slušné.
Pokud použijete můj roaming hack, aktuální sazba Odoriku v okamžiku psaní článku pro Vietnam mobil je 1,99 Kč. Příchozí hovor přesměrovaný z českého mobilu tak vyjde na 1,99 Kč, odchozí hovor do ČR pak 2,58 Kč za minutu. Trochu vyšší ceny, než do většiny destinací, pořád ale určitě lepší, než co Vám nabídne Vás český operátor.

Ubytování

Ve Vietnamu fungují standartní nástroje na vyhledávání ubytování jako Booking.com nebo AirBNB. Vzhledem k charakteru naší cesty, kdy jsme na jednom místě zůstavali 1, max. 2 noci, a obvykle jsme nevěděli kdy dorazíme do destinace ubytování, bookovali jsme vždy hotel s nonstop recepcí přes Booking.com. AirBNB má jakožto zprostředkovatel pronájmu soukromých bytů u velké části nabízených apartmánů omezenou dobu přijezdu nebo minimální dobu rezervace na několik dní. Vyzkoušet se dá ale samozřejmě obojí.

Ubytování ve Vietnamu je opravdu levné. Vetšinou jsme se chtěli po náročném dní osvěžit, takže jsme brali lepší hotely s bazénem s cenou okolo 500 Kč za noc a osobu. Nejlevnější hotely s klimatizací stály kolem 200 Kč za noc. O něco vyšší ceny byly na ostrově Cat Ba, což ale mohlo souviset i s tím, že nám to byšlo zrovna na víkend, rezervovali jsme jen den předem a bylo poměrně vyprodáno.

Lokality

Sa Pa

Sa Pa je horské městečko nacházející se asi 300km severozápadně od Hanoje, několik kilometrů od hranic s Čínou. Autem je to z Hanoje cca 5 hodin čisté jízdy. Sapa leží přibližně v 1500 m.n.m. a bývá zde trochu chladněji než v ostantích oblastech severního Vietnamu. V létě častěji prší a v zimě může občas i trošku sněžit. V okolí města se dá dostat pěšky či autem i do vyšších výšek.

V Sapě a okolních usedlostech žije 5 hlavních minorit. Mimo nejrozšířenější Hmongy(přes 50%) tu najdete narodnosti Yao, Tay, Giay a Vietnamce.

V Sapě samotné určitě stojí za to navštívit večerní trh a především food market se spoustou grilovaných dobrot. Jinak je ve městě spousta restaurací, karaoke barů a nočních podniků. Lidé jsou opravdu přátelští. My jsme se po jídle na food marketu poměrně dlouho zdrželi s místními trhovci, dali s nimi pár piv a i přes jazykovou bariéru proběhla zajímavá “kulturní výměna” dlouho do noci. Nakonec jsme se museli skoro vnucovat s placením za piva, která nosili ze svých bytů.

V okolí Sapy se nabízí mnoho cílů pro pěší turistiku, lecos lze ale vidět i bez náročnějšího chození s půjčeným autem, motorkou, či s využitím taxi.

Za zmínku určitě stojí Fansipan, nejvyšší hora Vietnamu s výškou 3143m. Pokud jste sportovnější typ cestovatelů, můžete si ho vyšlápnout pěšky – v tom případě googlete, je spousta článků o tom, jak tam vylézt bez průvodce i spousta průvodců v Sapě, kteří si to mohou vyšlápnout s Vámi. Podle náročnosti zvolené trasy a Vaší fyzické kondice lze volit jednodenní až třidenní trek.

Druhou možností, jak se na vrchol dostat, je lanovka z Muong Hoa Valley dostavěná v roce 2016. Lanovka drží dva světové rekordy – nejdelší 3-lanová lanovka s délkou 6,3km a nejvyšší převýšení 3-lanové lanovky 1410m. Ke stanici se dostanete z centra Sapy autem/motorkou/taxi/busem/vlakem. Autem je to asi 3km z centra Sapy. Vlak stojí asi 150k VND. Obosuměrná jízda lanovkou pak vyjde na 700k VND. Ceny jsou poněkud vyšší, stejně jako u většiny atrakcí určených především pro turisty ve Vietnamu. Nahoře najdete mimo několika chrámů také pár předražených kiosků, není tedy špatný nápad vzít si sebou svou vodu a příp. něco menšího k jídlu, pokud se chcete zdržet déle.

Mimo všeobecně známých výhledů do údolí s nekončícími terasovitými políčky je v okolí Sapy také několik vodopádů. My se byli kouknout na Silver waterfall, z fotek na Goole mapách vypadal vcelku mohutně. Bohužel v době naší návštěvy bylo málo vody a byl to spíš takový větší padající potůček.

Sapa je v psoledních letech cílem mnoha turistů. Zejména v hlavní sezóně a/nebo o víkendech se proto nemusí vyplatit spoléhat na last minute nabídky a ubytování rezervovat alespoň pár dní předem.

Pokud jedete autem, cestou ze Sapy šetřete brzdy..přeci jen je to 1500m převýšení. Horko a poněkud horší standardy výrobců aut u modelů pro asijské trhy (např. až když brzdy téměř nebrzdili, vsimli jsme si, že naše SUV má zadní brzdy bubnové..) chlazení brzd příliš nesvědčí.

Ninh Binh

Asi 100km jižně od Hanoje, cca 2 hodiny jízdy autem je město Ninh Binh. Vzhledem k relativní blízkosti je to ideální destinace na krátký výlet z Hanoje. Ale také je to zastávka, kterou málokdo vynechá při cestě dále na jih.

Samotný Ninh Binh toho moc zajímavého nenabídne, poslouži spíše jako základna pro ubytování a nabídka poměrně hodně restaurací. Okolí města toho nabízí ale opravdu hodně. Většina atrakcí je poblíž města. Pokud však nemáte auto, je dobrý nápad si půjčit kolo nebo motorku – hromadná příměstská doprava k turistickým atrakcím tu prakticky není. Další možností je taxi.

Jednou z nejpopulárnějších aktrakcí je projížďka loďkou po některém z ramen Rudé řeky.

My si při naší jednodenní zastávce vybrali jako “atrakci dne” projížďku loďkou v krajinném komplexu Trang An (je na seznamu přířodního dědictví Unesco). Na výběr jsou tři trasy, všechny cca na 3 hodiny a i cena je stejná – 200k VND. Liší s e v počtu chrámů a jeskyní, ktere po cestě uvidíte. My vybrali trasu č.1 s 9 jeskyněmi a 3 chrámy. Loďku pohání jeden “průvdce” vesly, je na Vás zda mu pomůžete dostupnými pádly. Scenérie, které uvidíte, jsou neskutečné – krásně průzračná voda a kolem ní kouzelně tvarované skály a džungle. Z internetu jsem viděl fotky zástupů lodí a davů lidí. Opět se ukázalo jako dobrý nápad vyrazit po sezóně. V našem květnovém termínu nebyly žádné fronty a počet lodí, co jsme potkali bychom spočítali na prstech. Sice celý den drobně mrholilo, ale to bylo spíše příjemné osvěžení. Jen se to trochu projevilo na kvalitě fotek. Každopádně, pokud bude slunečno, vemte si klobouk, dostatek vody a nepodceňte opalovací krém.

Další lokalita nabízející podobné projížďky loďkou je Tam Coc. Zde uvidíte spíše rýžová pole, než jeskyně. Mezi další zajímavé cíle patří třeba pagoda Bich Dong, jeskyně Hang Mua s vyhlídkou na Tam Coc nebo mokřadová rezervace van Long se sposutou dalších jeskyní.

Jeskyní, jezer, výletů na loďkách a vyhlídek je v okolí Ninh Binhu neuvěřitelné množství. Trošku už se to pak opakuje a náš nabitý cestovní plán nám ani neumožní projet vše.

Opět bych asi doproučil zvážit rezervaci ubytování předem, pokud plánuejte výlet v hlavní sezóně a/nebo o víkendu. Ve všední den mimo hlavní sezónu nebyl last minute odpoledne v den ubytování problém najít volné místo.

Ha Log Bay a ostrovy

Asi 150km na východ a přibližně 2 hodiny autem z Hanoje je zátoka Ha Long bay, pojmenovaná podle stejnojmenného města na severu zátoky. Spíše než toto město Vás ale budou zajímat ostrovy v zátoce, kde je toho opravdu hodně k vidění. Jak se dostat na Cat Ba, největší z těchto ostrovů, jsem popsal už výše v textu o dopravě. Je na Vás, zda zvolíte horní zajímavější cestu trajektem z ostrova Tuan Chau, nebo rychlejší spodní přes ostrov Cat Hai s krátkým přejezdem trajektem (pokud cestujete autobusem, bude to jednodušši varianta, protože dojedete jedním busem až na Cat Ba bez přestupu)

Na Cat Ba jsou dvě hlavní silnice – od severního trajektu vedoucí prostředkem ostrova a od západního trajektu vedoucí po západním pobřeží.

Pokud cestujete bez vlastního auta, je podle mě nejlepší začít tím, že si na ostrově půjčíte skůtr nebo motorku. Doprava je tu poměrně klidná a k řadě zdejších turistických cílů mimo hlavní město ostrova se bez vlastního dopravního prostředku budete dostávat těžko.

Přímo z města na ostrově stojí za to vyjet nahoru k pevnosti (Cannon fort). Kromě dvou starých děl je tu až kýčovitý výhled na okolní ostrůvky. Po cestě nahoru zapltíte 40k VND.

Asi v pětině cesty z města směrem k severnímu trajektu je Hospital Cave. Za 40k VND si můžete projít jeskynní vojenskou nemocnici z dob Vietnamské války. Je zde spoustu naaranžovaných plastových figurín pro lepší představu, jak to tehdy fungovalo.

O několik kilometrů dále na sever je Trung Trang Cave. Další z řády jeskyní. I pokud už máte jeskyní dost a měli by jste si na Cat Ba vybrat jen jednu k návštěvě, doporučil bych právě tuto. Přibližně hodinová procházka rozsáhlým komplexem, kde se občas musíte trochu více skrčit, na mě udělala opravdu dojem. Vstupné je společné s Cat ba National parkem a bylo to tuším 40k VND.

Cat Ba National park je asi kilometr severně od jeskyně Trung Trang. Je to výchozí místo pro pěší treky “džunglí”(jdete po chodníčku a po schodech) k východnímu pobřeží ostrova. Podle fotek jsou odsud také krásné výhledy. Vzhledem k nedostatku času jsme vynechali a spokojili se s podobnými výhledy od pevnosti na jihu ostrova.

Zajímavou “atrakcí” je Woodstock camp na východní silnici, pár kilometrů severně od města. Kromě levného ubytování hostelového typu nebo ve stanech je tu plážový bar (s cedulí “This is not a bar”, kde hraje večer pravidelně živá hudba, později večer pak přechází v hudbu elektronickou. Po pláži je spousta lidí různého věku, popíjejících alkohol, pokuřující a konzumující i nejrůznější další věci. Mimo jiné i v jiných vietnamských klubech velice oblíbené balónky s rajským plynem.

na výlety po okolních ostrůvcích už jsme bohužel něměli čas. Hodně zajímavé budou určitě plovoucí trhy západně od Cat Ba a určitě i některé mále ostrůvky. Výlety si určitě bez problémů domluvíte ve městě na jihu ostrova, případně přímo ve Vašem hotelu.

Co se pláží týče, je to bohužel špína. Voda hnědá, odpadky…Možná ti bude čistější u těch východních ostrůvků dále od pobřeží pevninského Vietnamu.

Na Cat Ba mám dvě osobní doporučení.

Na ubytování je to Oasis Bungalows. Oproti okolní “betonové výstavbě” opravdu vkusné bungalovy. Podobná výstavba by slušela celému ostrovu daleko více, než ty betonové kostky, co tam bohužel všude rostou. Ubytování je o něco dražší, nicméně za ten večerní relax s pivkem u bazénu toho určitě nelituji.

A druhé doporučení Ladybird Ngoc Linh Restaurant na severozápadě ostrova. Lepší nudle s krevetami a rybu jsem v životě neměl.

Jinak opět nelze nedoporučit včasnou rezervaci ubytování. Ostrov je cílem vietnamských i zahraničních turistů a bývá tu poměrně plno.

Pozor také na fronty na trajekty. Pokud se Vám podaří jet na ostrov v pátek odpoledne a vrácet se v neděli odpoledne, počkáte si i několik hodin ve frontě.

Hanoj

Na samotnou Hanoj nám namísto plánovaného dne a půl zůstal prakticky jen den před odletem. Pár hodin jsme čekali na trajekt na Cat Ba a asi dvě hodiny jsme řešili parkování v centru Hanoje (tady nás trochu zradil hotel, který měl podle bookingu dostatečně velké soukromé parkoviště, které není třeba rezervovat. No nebylo tam žádné a recepční neměla ani moc přehled, kde by se dalo zaparkovat v okolí). Ve výsledku jsme tak byli ubytovaní okolo 22hod. Skočili jsme na nějaký hotdog přes ulici a dali pár piv u bazénu v hotelu. “Oslava poslední noci ve Vietnamu” se trochu protáhla a ve výsledku jsme se z hotelu dostali někdy kolem 11h dopoledne. Bylo pondělí, řada muzeí i jiných turistických cílů bylo zavřených.

Některým spolucestujícícm už lezli nudle a rýže krkem, tak jsme se stavili na smažák s hranolkama a tatarkou a točenou plzničku v Hoa Viên Pilsner Original, od hotelu byla prakticky za rohem. Poměrne drahé (velká Plzeň asi 100k VND), pivo dobré, smažák spíše podprůměr.

Od plzeňské pivnice jsme došli k jezeru – mimořádně špinavé a smradlavé. po chvíli chůze kolem jezera jsme zahnuli směrem do vládní čtvrti okolo chrámu Quan Thanh. Po chvíli chůze kolem prezidentského paláce, sídla strany a dalších institucí jsme došli k náměstí Ba Dinh. Po nezbytné bezpečnostní kontrole jdeme dále skrze náměstí okolo Ho Či Minova mauzolea, které je zavřené – má hodně omezenou otevírací dobu, kdyby jste chtěli nutně dovnitř, zjistěte si předem. pak ještě odbočka k One Pillar Pagoda a ven ze střeženého území náměstí.

Potom kus na východ skrz čtvrť ambasád až k Leninovu parku – zatímco v Praze je centrm skejťáků a inline bruslařů “Stalin”, v Hanoji je to Leninův park 🙂 Naproti přes ulici je Vojenské muzeum. V pondělí bohžel můžeme nahlédnout jen skrze přilehlou kavárnu, která má s muzeem společné WC a tak si část venkovní expozice letadel a tanků můžeme prohlédnout. Za muzeem je Thanglongské královské město, zavřeno. Stihli jsme fotku z dálky z vnitřního náměstí, než jsme zdvořile vykázáni ven.

Potom kus na východ skrz čtvrť ambasád až k Leninovu parku – zatímco v Praze je centrm skejťáků a inline bruslařů “Stalin”, v Hanoji je to Leninův park 🙂 Naproti přes ulici je Vojenské muzeum. V pondělí bohžel můžeme nahlédnout jen skrze přilehlou kavárnu, která má s muzeem společné WC a tak si část venkovní expozice letadel a tanků můžeme prohlédnout. Za muzeem je Thanglongské královské město, zavřeno. Stihli jsme fotku z dálky z vnitřního náměstí, než jsme zdvořile vykázáni ven.

Prošli jsme si pár okolních tržnic, kde dominuje zaručeně pravý North Face a pár dalších značek. Navečer jsme stihli průjezd vlaku v Hanoi Street Train. Pak už jsme toho měli dost a byl čas vyrazit pro auto, pro věci do hotelu a na letiště zkusit se alespoň trochu vyspat. Další den nás čekal během přestupu Peking a Zakázané město.

Pokud chcete Hanoj projít pořadně, bude to chtít určitě alespoň 2 dny, možná více. Nicméně já, ani mí kamarádi nejsme až tak moc zaměření na městskou turistiku a v podstatě nám stačí vidět těch chrámů a dalších památek v každém městě pár.