Hong Kong (A Macau)

Do Hong Kongu jezdím pracovně 2x ročně od roku 2013. Trávím tam spolu s okolními čínskými městy v deltě Perlové řeky asi měsíc každý rok. Zřejmě i proto mi už moc zajímavý nepřijde. Vyprávění o turistických atrakcích tedy pojmu jen okrajově a detaily nechám na jiných – různých průvodců najdete na internetu spoustu. Pokusím se spíše shrnout nějaké praktické tipy k pobytu v Hong Kongu.

Určitě zkoukněte nabídku atrakcí na Klook.com. Je to něco jako Slevomat pro Hong Kong a pár dalších asijských měst. Vstupy na atrakce jsou opravdu výrazně levnější než na místě a často se i vyhnete stání ve frontě. V článku uvedu další odkazy přímo u jednotlivých služeb a atrakcí.

Doprava

Pravděpodobně do Hong Kongu přicestujete letecky. Poté, co projdete kontrolou a dostanete se s kufry do příletové haly, obstarejte si hotovost (bankomat / směnárna). Přibližně uprostřed haly je “Service counter” Aiport Expressu(vlaku). Zde si pořiďte “Octopus card”. Stojí 150HKD a je na ní 100HKD kredit. Jde platit jen hotově.

Nebojte se na kartu nabít více peněz, je to taková povedenější “Open Card” a jde s ní platit úplně kdekoliv – obchody, restaurace,.. Platí s ní všichni a alespoň budete vypadat méně jako turisté 🙂 Třeba restaurace často berou Octopus nebo hotovost, běžné MC/VISA platební karty jen někde (v obchodech jako 7/11 nebo Wellcome všude, ale platba Octopuskou je rychlejší).

Bez Octopusky je pobyt v Hong Kongu poněkud komplikovanější. V autobusech lze platit hotově, ale pokud nemáte přesně, řidič nevrací. V metru je potřeba si pokaždé koupit jednotlivou jízdenku.

Pro představu, jedna stanice metrem stojí asi 5HKD, z konečné na konečnou pak podle linky 10 – 15 HKD. Většinou se budete pohybovat po centru o pár stanic, takže počítejte s jízdou metrem cca za 5 – 7 HKD.

Co je dražší, je vlak Airport Express (asi 110HKD do centra, o něco levnější je “same day” zpáteční jízdenka) a autobusy Axy(A10, A11,..) jezdící z letiště do centra – mezi 33 a 50HKD za jízdu. Cesta “A” busem do centra zabere cca hodinu, ale uvidíte toho cestou více než z vlaku. Levnější jízdenky na Airport Express nabízí Klook.com (ke dni psaní článku např. 72HKD za jednosměrnou)
Volba je na Vás. Třetí možností je Uber nebo Taxi. Uber do centa vyjde asi na 270 – 400HKD v závislosti na vzdálenosti a zda volíte kvůli bagáži XL auto.

Vlak je od service counteru před vámi rovně, nedá se minout. Stanoviště “A” busů a Uberu je -stojíte-li zády k hale s pásy s kufry odkus jste přišli – východem úplně napravo a pak výtahem o patro dolu.

Může Vám být nabízena turistická jízdenka za 65HKD na 24hodin. Neplatí ale na Airport Express ani A busy, takže se celkem jistě nevyplatí.

Octopusku pak dobijete kdekoliv v metru v automatu nebo u service counter, vždy jen za hotové. Můžete jít se zůstatkem až 50HKD do mínusu, ale jen jednou trasnakcí z kladného zůstatku – pokud máte 0,5HKD zůstatek, zaplatíte ještě 50,5HKD. Se zůstatkem -0,1HKD už nezaplatíte nic. Nabízí se tak před odjezdem mít zůstatek třeba 60,1HKD a použít ji k zaplacení za Airport Express na letiště (110HKD), čímž ji vyčerpáte včetně 50HKD co Vás na začátku stála a zůstane Vám jako suvenýr.

Doprava do Shenzhenu a dále do Číny

Nejbližší sousední město v mainland Číně je Shenzhen, čínské sillicon valley. město kde se vyrábí většina světové elektroniky. Hodně lidí jezdí mezi Hong Kongem a Shenzhenem denně za prací či do školy. Spojení mezi městy je tak poměrně propracované. Nabízí se možnosti jet klasickým vlakem, rychlovlakem, autobusem, lodí nebo soukromým shuttlem. Pokud pokračujete kamkoliv dále do Číny, než do Shenzhenu, je nejlepší nastoupit na rychlovlak na Kowloon West, odkud vedou spoje do mnoha čínských měst.

Klasický vlak

Cesta klasickým starým vlakem znamená dostat se na East Railway Line. To znamená buď přestoupit z červené linky na Tsim Sha Tsui na West Railway a tou se posunout na Hung Hom, nebo ze zelené linky přestoupit na Kowloon Tong. V obou případech Vás čeká cca 2 km pěšky skrz podchody. Cesta na Hung Hom je obvykle složitější, ale je zde větší šance, že na Vás zbyde místo k sezení.

Vlakem pak jedete cca hodinu buď na Lo Wu nebo Lok Ma Chau – vlaky se střídají – kde vystoupíte a cca po 2km chůze a vyřízení výstupních a vstupních formalit na hranicích jste v Shezhenu. Oba hraniční přechody navazují na Shenzhenské metro. Na Lo Wu(na čínské straně Luo Hu) pak můžete přestoupit na klasický “pomalý” vlak do Kantonu či dále do Číny. Celá cesta na hranice se dá zaplatit Octopuskou, nebo koupit lístek v automatu či u servisního okénka na zastávkách metra., cesta stojí asi 26HKD jednosměrně.

Rychlovlak

Od podzimu 2018 je Hong Kong po několika odkladech konečně napojený na čínskou síť rychlovlaků. Pro zajímavost, zpoždění zprovoznění bylo prý způsobeno především politicky – vzathy mezi Hong Kongem a Čínou stále nesou určité napjetí a Hong Kongu se moc nechtělo odevzdat část svého území na nádraží Číně, což bylo ale zásadní proto, aby na nádraží mohl být zprovozněn hraniční přechod.

Výchozí stanící je Kowloon West, kam musíte dojít ze stanice metra/Airport Expressu Kowloon nebo stanice metra Austin. Nejblížší destinace je Shenzhen(asi 15 minut0) a odtud dále Kanton (cca hodina cesty) a celá Čína. Mezi Hong Kongem a Shenzhenem je téměř celá cesta pod zemí a vlak jede maximálně 200 km/h. Za Shenzhenem už jede více po povrchu a vzhledem k průmyslové oblasti je z okna vidět překvapivě dost zeleně. Nejvyšší rychlost po cestě do kantonu jsem naměřil asi 325km/h.

Jízdenky je dobré koupit alespoň několik dní předem online, vlaky bývají dost plné a na rozdíl od klasického vlaku, v rychlovlacích se jede na místenky a nestojí, přestože cesta do Shenzhenu trvá cca 15 minut. Jízenky je možné koupit na webu MTR HongKong. Pokud se budete do Hong Kongu vracet, můžete tady koupit i zpáteční jízdenky – jízdenky jinde v Číně už musíte jako nečíňané nakupovat přes zprostředkovatele, který si něco k ceně přirazí.

Jízdenku musíte jako nerezidenti HK/Číny vyzvednout na k tomu určené přepážce, automaty jsou jen pro místní – myslete na to i pokud si kupujete zpáteční jízdenku do Hong Kongu zvlášť, jinde v Číně už Vám ji zřejmě nevydají. Ceny začínají okolo 85HKD za cestu druhou třídou na Shenzhenbei(centrum Shenzhenu). Daále do Číny dle vzdálenosti a třídy až do tisíců HKD.

Počítejte s tím, že musíte projít bezpečnostní kontrolou a výstupní i vstupní hraniční kontrolou ještě před odjezdem z Hong Kongu, na nádraží tak buďte minimálně hodinu před odjezdem, ve špičkách(pátky, neděle, svátky..) raději klidně 2 hodiny.

Bezpečnostní kontrola Vám také zabaví nože(delší než 10cm a/nebo s bezpečnostním zámkem proti samovolnému zavření), větší spreje a další věci, které jsou považovány za nebezpečné – pití je oproti letadlu ok bez omezení. V Hong Kongu jsou trochu benevoletnější, ale na dalších čínských nádražích bývají opravdu nekompromisní. Věci si prý nicméně můžete do 48 hodin zase někde vyzvednout. Toto mi přijde jako poměrně výrazné omezení fnkčnosti čínské sítě rychlovlaků – oproti letadlu nemáte ani odbavené zavazadlo. Dodnes nechápu, jak to udělá třeba nějaký technický pracovník, který sebou potřebuje třeba kufr se šroubováky – možná se to vztahuje jen na nože.

Na kratší cesty je druhá třída ok, na delší stojí za to zvážit první třídu. Pak je tu v některých vlacích ještě Business class, což je oproti zvyklostem v letadlech vyšší třída než první. Tam jsem jen nakoukl a sedačky sklopitelné téměř do roviny nevypadají špatně, nicméně tomu odpovídá i cena.

Autobus

Nemám osobní zkušenost. Jízdní řády třeba zde nebo zde.

Lodí

Ferry do Shenzhenu a Kantonu jezdí z HongKong Macu Ferry Terminálu na Centralu v docházkové vzdálenosti od metra Sheung Wan. Bohužel se mi nepodařilo najít rozumný způsob rezervace jízdenek, web dopravce je pouze čínsky. Jediná možnost je tedy asi přijít osobně s časovým předstihem a koupit na místě.

Ferry do Shenzhenu – také do kantonu, Macau a jiných měst v deltě Perlové řeky – jezdí také přímo z letiště, odjíždí ještě z bezcelní zóny a je dobře značeno od příletu šipkami. Nemusíte tak vůbec vstoupit do Hong Kongu. Zřejmě se ale na ferry nedostanete jinak, než hned po příletu.

Soukromý shuttle

Toto jsme využili jednou, když jsme se v Shenzhenu zdrželi s obchodním partnerem déle do večera. Nicméně službu objednával a platil náš hostitel, takže nevím kolik služba stojí.

Klasické taxi nebo Uber Vás doveze maximálně na hranice. DOpravu bod-bod mezi městy nabízejí specializované firmy s nějakou extra licencí, auta musí mít čínskou i HK SPZ. Firem nabízejících tyto služby je hodně, třeba tady, nebo googlete “shenzhen hong kong shuttle”.

Služba funguje tak, že Vás řidič vyzvedne jako klasické taxi. Na čínských hranicích si ale musíte vystoupit a se všemi věcmi projít celní kontrolou. Na druhe straně celnice zase nastoupíte a jedete. Hongkongské celní řízení proběhne z auta a nemusíte ani vystupovat.

(Tele)komunikace

Hong Kong jako speciální správní oblast nespadá pod velký čínský firewall a fungují tu tak všechny služby od Google, Facebooku atd. jak jste zvyklí doma.

Pokud se nechystáte nikam do “mainland China”, kupte si ideálně hned na letišti v Seven Eleven lokální SIMku s daty (nebo pak kdekoliv ve městě). V nabídce jsou SIMky “pro místní” a “pro turisty”. Mě tak nějak přijdou výhodnější ty “pro místní” 🙂 Moje oblíbená je tato od CSL:

Celkový přehled toho, co 7Eleven nabízí je zde. Obvykle nemají skladem všechny. Vás zajímá “For inbound visitors” nebo “For local residents”. Pokud chcete nastudovat nabízené tarify podorbněji, tak pak zde.

Pokud Vaše cesta povede dále do Číny (mimo Macau), za zvážení stojí pořízení tzv. “Cross border SIM card”. Nabízí jí operátor Unicom.

Volání a data z této SIM jsou poněkud dražší, než z běžné místni HK SIM – asi 0,45HKD za minutu příchozího i odchozího hovoru a 68HKD za 500MB dat. Podstatnou výhodou ale je, že i při pobytu v Číně na ní fungují služby Google, Facebook atd. A takové Google Mapy jsou v Číně k nezaplacení.

Pokud budete v HK déle, nebo jste náročnější na data, stojí za zvážení, zda si nekoupit lokální HK SIM pro Hong Kong a pro následný pobyt v Číně pořídit tu “Cross border”. Dostupnost Google v Číně jde řešit i jinak, i když také ne zdarma, o tom ale více v článku o Číně.

V každém případě se nebojte obejít poplatky za roaming podle mého návodu.

Ubytování

Ve Hong Kongu fungují standartní nástroje na vyhledávání ubytování jako Booking.com nebo AirBNB.

Vzhledem ke kritickému nedostatku bytů nemá zdejší vláda AirBNb moc ráda a služba funguje přinejmenším v “šedé zóně ekonomiky”, spíše bude i mimo zákon. Zkoušeli jsme si pronajmout byt přes AirBNB 2x. Čistota nebyla ani jednou úplně podle našich představ. Jeden z majitelů nám řikal, že pokud někdo přijde, máme tvrdit, že jsme jeho kamarádi. Druhý říkal, že pokud se bude někdo dobývat dovnitř, nemáme ho za žádnou cenu pustit. Naštěstí ani jednou nikdo nepřišel, ale raději už bereme hotely.

Co v Hong Kongu vidět?

V Hong Kongu je zajímavých míst poměrně dost. Vyberu jen pár kousků, ke kterým mám nějaké informace, které jsem jinde nenašel a nebo mi přisly opravdu zajímavé.

Vždy počítejte s frontami a davy lidí. Pokud možno navštivte nejzajímavější atrakce ve všední dny a pozor na místní svátky. Jednou jsme třeba omylem navštívili Ocean Park ve svátek a fronty na atrakce byly neuvěřitelně dlouhé.

Avenue of Stars

Poblíž Star Ferry kotviště na Kowloonu a u metra Tsim Sha Tsui. Pobřežní  chodník s otisky rukou slavných čínských herců, na jehož konci je hlavní atrakce, socha Bruce Lee. Velký fanda čínských filmů nejsem, ale je odsud nepřekonatelný výhled na panorama Hong Kongu. Narozdíl o vetšiny jiných vyhlídek se ze neplatí vstupné nebo jiné větší náklady na dopravu na místo.

Z blízkého přístavistě Star Ferry jezdí lodi na Central a Wan Chai (prostě na Hong Kong Island) a i z lodi se dají pořídit pěkné fotky hongkongského panorama. Lodní doprava je součásti běžné městské dopravy a tak není drahá, tuším cca 6HKD za cestu (možná be Octopusky bude dražsí). Jezdí každou chvíli a nezažil jsem tam větší fronty.

Pokud budete mít cestu kolem, doporučuji navštívit jak přes den, tak i večer. Oproti vyhlídkám z výšky, jako třeba Peak, není tak závislé na počasí, přesto je dobré navštivit v době s co nejmenší smogovou situací.

Victoria Peak

Velmi oblíbená výhlídka na centrum Hong Kongu, ačkoliv mě osobně trochu uniká důvod její obliby. Bezplatný výhled na panorama Hong Kongu z Avenue of Stars mi pijde daleko zajímavější. Podle většiny průvodců je toto místo nicméně “must see”, tak k němu něco také napíšu.

V první řadě se před cestou na Peak ujistěte, že je opravdu dobrá viditelnost a nechystá se změna počasí. Na Peaku je mlha obvykle mnohem větší, ne dole ve městě. Z mých třech návštěv byla rozumná viditelnost jednou.

Nahoru se dostanete z oblasti Centralu lanovkou(říkají tomu Peak Tram), kde Vás zpáteční cesta vyjde na 45HKD, jednosměrná tuším cca o 10HKD méně. Je to podobné, jako lanovka na Petřín, jen trochu víc prudký kopec. Obvykle bývají fronty na hodinu a více – opět se vyvarujte víkendů a svátků!

Druhou možností je bus 15 z oblasti Centralu. Tady vyjde 1 cesta na cca 10HKD, pokud nemáte Octopus, mějte přesně drobné, autobusy nevrací. Cesta trvá nahoru docela dlouho, jestli si dobře vzpomínám cca hodinu. často ale rychlejší, než čekat frontu na lanovku.

Hlavní vyhlídková terasa je zpoplatněná. Vcelku stejný pohled si ale užijete ze střechy vedlejšího obchodního centra Peak Galleria, kam je vstup zdarma. Jen musíte projít kličkovanou trasu skrz obchodní centrum

Ocean Park (a Disneyland)

V DisneyLandu jsem zatím nebyl, zmiňuji jen pro přehled, že tu také je. Levnější vstupné pro nerezidenty HK nabízí Klook.com (ke dni psaní článku 560HKD za dospělého oproti 639HKD na pokladně). Jezdí tam vlak od spodní stanice lanovky k Budhovi.

Ocean Park je snadno dostupný žlutou South Island linkou metra z Admiralty. Ještě jednou zdůrazním, vyhněte se víkendům.

Je to velký zabavní park s nekolika horskými dráhami (včetně loopů, kde jste chvíli hlavou dolu), vyhlídkovou plošinou, několika menšimi “zoo” jako aktický pavilon s tučnáky atd (velmi příjemné schlazení), panda pavilon (pandy většinu dne spí, chce to fakt kliku ji vidět, povedlo se mi jednou ze tří návštěv) nebo delfinárium. Show s delfíny doporučuji určitě nevynechat, naprosto neuvěřitelné, co je číňané dokázali naučit.

Ocean Park je vybudovaný v podstatě na skále a z celého parku je krásný výhled do okolí, což i dost umocňuje pocit z jízdy na horských dráhách.

Vstupné je 498 HKD, což není málo (vstupenky lze koupit předem asi za poloviční cenu na Klook.com, platí pro nerezidenty HK a musí být na konkrétní den). Nicméně za atrakce uvnitř parku už se nic neplatí a podle mě to za ten zážitek stojí. Poměrně dráhé je občerstvení. Vzhledem k vedru, které na skále panuje, není špatné vzít si sebou nějakou vodu. Zatímco jídlo musíte u vstupu všechno vyhodit, voda je ok. A nepodceňte slunce – opalovací krém a sluneční brýle přijdou vhod.

Celkem hezky shrnuje co od parku očekávat toto krátké video:

Tian Tan Buddha a lanovka Ngong Ping

Bronzová socha Budhy na ostrově Lantau. Jde o nejvyšší venkovní sochu Budhy na světě. Od horní stanice lanovky k němu půjdete přes “typickou čínskou vesnici”. V okolí je ještě klášter. Socha byla postavená v roce 1993 a uvnitř sochy je klimatizace, takže nejde o žádnou historickou památku.

Nahoru k Budhovi a klášteru vede lanovka od stanice metra Tung Chung. Lanovka má kabiny s proskleným dnem a s normálním dnem, přičemž jízda kabinou s proskleným dnem je s příplatkem. Je možné koupit lístky s jednou cestou prosklenou a jednou obyčejnou, přičemž si můžete vybrat, zda nahoru prosklenou a dolu obyčejnou či naopak. Prosklené dno je svým způsobem zážitek. Chcete-li to 100% zkusit, berte prosklené dno směrem dolů, protože směrem nahoru ho bere většina lidí a tomu odpovídá fronta.

Další možností je zahrát si trochu loterii. Vezměte lístek na kabinu s obyčejným dnem a dolů se vracejte až kolem zavírací doby. Sice si postojíte ve frontě, ale máte šanci na zařazení do prosklené kabiny s obyčejným lístkem. Ve předu ve frontě je možné tomu šikovným puštením někoho před sebe trochu pomoci 🙂

Výraznou úsporu nabízí Klook.com. Oproti 235HKD na místě vyjde zpáteční lístek na lanovku od Klooku na 171HKD(v době psaní článku). Výhodou je možnost jízdenku vyzvednout ve vyhrazeném Klook okénku a vyhnout se tak alespoň jedné ze dvou front(druhá je na samotnou lanovku). Nicméně nemůžete si vybrat, zda chcete kabinu s proskleným dnem.

Temple street Night market

Mezi stanicemi metra Jordan a Yau Ma Tei je každý večer v Temple street dlouhý trh s nekonečným množstvím suvenýrů a zřejmě ne zcela pravého oblečení různých značek. Ty “lepší padělky” (rozumněj dražší značky) jsou obvykle schované v zázemí trhu za nejrůznějšími restauracemi a jinými podniky a z hlavní ulice trhu na ně lákají nahaněči s letákem v ruce, je třeba být trochu pozorný, aby Vás pozvali do zázemí restaurace a podle katalogu Vám přinesou ukázat kabelky či peněženky za pár stovek HKD, mimo nápadně nižší ceny k nerozeznání od těch v buticích v Pařížské ulici.

Atrakce si věci prohlédnout, nákup samozřejmě nemohu doporučit. I když Vás netíží etika “okradení” majitelů značky, celníci mohou při Vašem návratu padělky zabavit. A i když to není moc pravděpodné, protože je ani nepoznají, pořád jsou tu limity na soukromý dovoz ze zahraničí, po jejichž překročení Vám mohou doměřit clo a DPH. A pokud nemáte k věcem doklad, s klidem použijí cenu podobné kabelky z internetu.

Macau

Když už jste v Hong Kongu, pokud máte den navíc, určitě se vyplatí navštívit vedlejší Macau. Zdejší mix čínské a protugalské kultury a architekruty je opravdu jediněčný. Nakouknout do některého ze zdejších obřích kasín a prohrát (nebo vyhrát?) nějaký drobák na ruletě je také zažitek.

Zajímavostí je, že s obratem kolem 33,2mld USD je hazardní průmysl v Macau těměř 5x větší než 7mld USD v Las Vegas(2017).

Macau je poměrně malé. Na prohlídku Macau podle mě stačí den, ideálně den a půl. Proto mu nebudu věnovat extra stránku, ale popisuji ho jako jednu z atrakcí v rámci Hong Kongu.

Do Macau se z Hong Kongu tradičně jezdilo obvykle TurboJetem – velmi rychlou lodí, kde ceny začínají na cca 180HKD za cestu, přičemž cena je vyšší ve špičkách a roste podle vyprodanosti s blížícím se datem odjezdu. TurboJet jede asi 30 minut a je to zážitek sám o sobě.

V roce 2018 byl dokončený most Hong Kong-Zhuhai-Macau, komplex mostů a podmořského tunelu v délce 55km, který je tak nejdelším přemostěním moře na světě. Nově je tak možné využít i jedno z několika autobusových spojení. Zážitkově to bude asi trochu chudší, než jízda TurboJetem, ale můžete si říct, že jste se projeli po nejdelším mostě. Cena autobusů začíná kolem 160HKD.

TurboJet nebo autobus můžete rezervovat jednoduše přes portál  12GoAsia . Máte tak proovnání všech nabídek na jednom místě.

A pokud se chcete rozšoupnout, dá se letět vrtulníkem. Za 4300HKD na osobu tak ušetříte oproti TurboJetu asi 15 minut času 🙂 Více info Sky Shuttle HK

V Macau se platí místní měnou Macau Peso – MOP. Hodnota je vůči HKD defacto fixní okolo 0,97HKD za 1MOP. V praxi není problém zaplatit kdekoliv v Macau HKD v kurzu 1:1, zpátky Vám ale vrátí v MOP. Obráceně, MOP je mimo Macau prakticky nevyužitelná a nesměnitelná měna, proto je dobré před odjezdem pokud možno vše utratit, pokud vyhrajete balík, tak v místní směnárně vyměnit 🙂

V Macau pak stojí za to projít si histroické centrum a alespoň nakouknout do některého z obřích kasín.